Baz Locusta
BAZ - Škoda 743 Locusta
V období 1981-82 následovala obdobně řešená, ale o poznání náročnější proměna dvoudveřového kupé Š 743, jež dostalo jméno Locusta. Příď kupé byla opět konstrukčně upravena pro montáž napříč položeného pohaněcího ústrojí a zavěšení předních kol z vozu Zastava 101, přičemž posunutím přední nápravy o 70 mm kupředu se rozvor náprav zvětšil na 2470 mm. Původní projektová studie z roku 1980 předpokládala využití poháněcího ústrojí typu Š 780 v podobě napříč uloženého čtyřválcového motoru OHV o objemu 1,2 nebo 1,3 l spojeného s pětistupňovou převodovkou. Nic takovéh ale nebylo k dispozici. Kupé tedy, stejně jako předtím sedan Š 742 PP, dostalo jugoslávkský čtyřválec OHC 1,1 l o výkonu 55 k (40,5 kW), počítalo se však i s alternativní montáží výkonnějšího motoru 1,3 l. Přestavba byla tentokrát spojena s větším stylistickým odlišením přední partie vozu a výraznou konstrukční změnou zádě kupé dlouhého 4170 mm, širokého 1630 mm a vysokého 1360 mm.
Stylista Milan Biroš dal vozu modernější a aerodynamicky výhodnější tvar přídě s rozměrným plastovým nárazníkem a dvěma dvojicemi kruhových světlometů pod společnými kryty. Přední kapota se na rozdíl od sedanu Š 742 PP odklápěla směrem kupředu, proti směru jízdy.
Rozšířené lemy výřezů blatníků signalizovaly lehce rozšířený rozchod kol - vpředu na 1400 mm a vzadu na 1380 mm. Zatímco motor byl vpředu napříč a poháněl přední kola, vzadu vznikl variabilní zavazadlový prostor přístupný rozměrnými, nahoru vyklápěcími třetími dveřmi v šikmé zádi, které v otevřené poloze držela dvojice plynových vzpěr. Práh zadních dveří byl poměrně vysoko nad zemí, bylo to však nezbytné pro zajištění dostatečné tuhosti karoserie.
Velmi optimistické plány vedení BAZ z přelomu let 1980 a 1981 předpokládaly stokusovou ověřovací sérii v roce 1984 a sériovou výrobu kupé s předním pohonem od roku 1985. Celkem mělo během pěti let vzniknout 50 tisíc třídvéřových kupé s předním pohonem, z nichž 31 tisíc mělo být určeno pro československý trh a ostatní na export. Z ambiciózního projektu však nebylo nic a v letech 1982 až 1987 se v "Bazce" montovalo kupé Š Garde a Rapid s motorem v zádi.
Kupé Locusta s předním pohonem prošlo mnoha peripetiemi, zub času je poněkud nahlodal, ale naštěstí se neztratilo. Pracovníci bratislavského Muzea dopravy unikátní vůz pečlivě zrenovovali a v sezóně 2006 jej představili v expozici, jež připomněla tradice automobilového vývoje ve slovenské metropoli.
Náhledy fotografií ze složky Baz Locusta